Podagra na stopie – jak wygląda? Jak sobie z nią radzić?

Jeśli doświadczasz ataku podagry w stopie, musisz wiedzieć co robić. Chociaż ignorowanie bólu może wydawać się mądrym pierwszym krokiem, możesz przedłużyć czas trwania ataku. Wykazano, że przykładanie miejscowego lodu do dotkniętego obszaru pomaga w łagodzeniu objawów ataków podagry, ale nie należy przekraczać 10 minut oblodzenia na sesję. Należy również podnieść dotkniętą nogę.

Objawy

Podagra to stan, w którym złogi kwasu moczowego rozwijają się w stawach ciała. Choroba ta występuje najczęściej u dorosłych mężczyzn, a kobiety rzadko zapadają na nią dopiero po osiągnięciu menopauzy. Dotyka ona mężczyzn 3,5 razy częściej niż kobiety. Częściej występuje też wśród mieszkańców Wysp Pacyfiku i Maorysów. Pojedynczy epizod może trwać do tygodnia, a początek ataku może wystąpić w odstępie tygodni, miesięcy, a nawet lat. Z czasem ataki podagry stają się coraz częstsze i cięższe.

Lekarz może zdiagnozować podagrę pobierając próbkę płynu stawowego lub badając dotknięty nią staw. Lekarz może również sprawdzić poziom kwasu moczowego we krwi, badając chore miejsce za pomocą zdjęcia rentgenowskiego. Jednakże, jeśli pacjent doświadcza szczególnie ciężkiego przypadku podagry, konieczne jest skonsultowanie się ze specjalistą w tej dziedzinie. Niektóre metody leczenia to środki przeciwbólowe, które stosuje się w leczeniu ostrych ataków. Są one jednak ryzykowne dla osób z chorobami nerek, dlatego nie powinny być stosowane jako długoterminowe leczenie podagry.

Inne wpisy:  Pleśniawka na stopach - Jak wygląda? Co oznacza?

Leczenie

Podagra na stopie może być bardzo bolesną dolegliwością, szczególnie dla osób, które są narażone na amputację. Nawroty mogą wystąpić nagle i trwać od kilku dni do kilku tygodni. Po tym czasie następuje okres remisji. Choroba dotyczy zwykle jednego stawu i może nawracać kilka razy w roku. Nawroty trwają zazwyczaj od jednego do dwóch tygodni i ulegają poprawie. U niektórych osób może wystąpić więcej niż jedno zaostrzenie w miesiącu lub mogą one doświadczać częstszych i dłuższych ataków.

Pierwszym sposobem leczenia jest uniesienie stopy w celu zmniejszenia obrzęku i nacisku na staw. Nie zaleca się stosowania lodu bezpośrednio na stopę, ponieważ może to pogorszyć stan. Alternatywnie można zastosować okłady z lodu zawinięte w ręcznik i przykładać je jednorazowo przez dwadzieścia do trzydziestu minut. Powinieneś starać się nie poruszać dotkniętym obszarem podczas flare-upu. Jeśli to nie łagodzi podagry, można spróbować wziąć over-the-counter niesteroidowe leki przeciwzapalne. Należy jednak pamiętać, że leki te mogą powodować poważne skutki uboczne i powinny być stosowane tylko w ostateczności.

Inne wpisy:  Masażer do stóp - jaki rodzaj kupić?

Diagnoza

Diagnoza podagry na stopie polega na ustaleniu przyczyny obrzęku i bólu oraz przyjęciu odpowiednich leków. Objawy podagry są zwykle ciężkie i trwają od kilku dni do kilku tygodni, ale mogą być łagodne. Podagra może dotyczyć jednego stawu lub kilku z nich. Najczęstsze miejsca występowania podagry to duży palec u nogi, staw skokowy, kolano, łokieć i kaletka pokrywająca łokieć.

Reumatolog może zdiagnozować podagrę, badając płyn stawowy lub masę kwasu moczowego. Najlepiej jest to zrobić za pomocą mikroskopu polaryzacyjnego, który wykorzystuje właściwości kryształów kwasu moczowego polegające na zginaniu światła. Osoba niebędąca reumatologiem może usunąć płyn stawowy za pomocą igły. Twój reumatolog prawdopodobnie posiada w swoim mikroskopie przystawkę polaryzacyjną.

Domowe środki zaradcze

Jednym z najprostszych i najskuteczniejszych domowych środków zaradczych na podagrę na stopie jest uniesienie bolesnego obszaru. Cienki ręcznik lub plastikowa torba owinięta wokół stopy może być użyta do podniesienia obszaru i zastosowania łagodnego nacisku. Kilka razy dziennie, to leczenie powinno pomóc zmniejszyć obrzęk i ból. Jednakże, jeśli podagra jest ciężka, lekarz może przepisać silniejszy lek lub podać zastrzyk z kortykosteroidów. Wczesne leczenie ma kluczowe znaczenie dla zminimalizowania nawrotów i zmaksymalizowania komfortu życia.

Inne wpisy:  Krem na nieprzyjemny zapach stóp - który wybrać?

Istnieje kilka innych domowych środków na podagrę na stopie, które mogą być skuteczne, w tym imbir. Ta roślina jest tradycyjnym środkiem ziołowym, o którym mówi się, że zmniejsza poziom kwasu moczowego w organizmie i pomaga zapobiegać atakom podagry. Hibiskus ma właściwości przeciwzapalne, a jego skuteczność została udowodniona w badaniu na szczurach. Picie herbaty z hibiskusa lub picie suplementu z tym ziołem może również zmniejszyć objawy podagry.