Rozdarty paznokieć – jak sobie radzić?

Jeśli masz do czynienia z rozdartym paznokciem u nogi, oto kilka rzeczy, które pomogą Ci poradzić sobie z tym traumatycznym urazem. Po pierwsze, powinieneś poprosić o pomoc, jeśli jesteś dzieckiem. Jeśli paznokieć jest rozdarty, zastosuj bezpośredni nacisk na obszar krwawienia. Kontynuuj nacisk przez co najmniej dziesięć minut. Jeśli krwawienie nie ustąpi w ciągu 15 minut, należy niezwłocznie zwrócić się do lekarza.

Wrastający paznokieć przyczyną infekcji

Infekcje wrastających paznokci mogą być bakteryjne lub grzybicze. W obu przypadkach, infekcja może być problematyczne. Zakażenia gronkowcem są szczególnie problematyczne, ponieważ mogą one zaatakować kości i rozprzestrzeniać się na inne części ciała. Infekcje te wymagają kilku tygodni dożylnych antybiotyków, a w ciężkich przypadkach mogą nawet wymagać operacji. Dobra wiadomość jest taka, że większość przypadków można leczyć w domu. Ważne jest jednak, aby skonsultować się z lekarzem, gdy tylko podejrzewasz u siebie infekcję.

Ciepłe, wilgotne środowisko stopy jest świetną pożywką dla bakterii i grzybów. Jeśli nie wyleczysz szybko infekcji, może ona doprowadzić do jeszcze poważniejszego stanu, cellulitisu lub nawet infekcji kości. Nieleczony wrastający paznokieć może prowadzić do przewlekłego bólu, a nawet oszpecenia. Najlepszym sposobem postępowania jest natychmiastowa konsultacja z podologiem lub kliniką medycyny ratunkowej.

Do usunięcia zainfekowanej skóry można użyć małego pilnika do paznokci. Inną opcją jest użycie nici dentystycznej lub bawełny do usunięcia skóry. Maść z antybiotykiem może również zmniejszyć zakażenie. Miejscowy środek przeciwbólowy, taki jak acetaminofen lub sól sodowa naproksenu, może być również stosowany w celu złagodzenia bólu i dyskomfortu. Posiew wymazu może również pomóc w określeniu, który antybiotyk jest najlepszy do użycia. W cięższych przypadkach może być konieczna operacja.

Właściwa pielęgnacja stóp może zapobiec wrastaniu paznokci. Paznokcie u nóg powinny być obcięte na prosto, a nie zaokrąglone, oraz powinny być zawsze czyste i suche. Unikaj noszenia ciasnych butów, które mogą powodować ucisk w miejscu zagięcia paznokcia. Szeroka para butów, która jest dobrze dopasowana może również zapobiec wrastaniu paznokci. Ważne jest, aby odwiedzać podiatrę, aby upewnić się, że Twoje stopy są zdrowe.

Inne wpisy:  Jak sobie radzić z pękającymi paznokciami

Wrastający paznokieć powoduje przerwanie skóry

Wrastający paznokieć powoduje przerwanie skóry wokół paznokcia. Otwór ten umożliwia bakteriom dostanie się do dotkniętych tkanek i wywołanie stanu zapalnego. Skóra ludzka stanowi barierę dla bakterii, które nie wywołują objawów, jeśli znajdują się na jej powierzchni. Infekcje wywołane przez bakterie mogą zagrażać życiu, jeśli nie są leczone. Objawy to zapalenie, zaczerwienienie i ból wokół wrastającego paznokcia.

Aby zapobiec infekcji, należy utrzymywać chore miejsce w czystości. Pierwszym krokiem jest utrzymanie wrastającego obszaru w czystości poprzez moczenie stopy w ciepłej wodzie kilka razy dziennie. Następnie nałóż na to miejsce krem nawilżający. Następnie dokładnie osusz dotkniętą stopę. Jeśli wrastający paznokieć nie jest natychmiast leczony, infekcja może się pogłębić. Aby złagodzić ból spowodowany wrastającym paznokciem, należy częściej moczyć i suszyć dotkniętą nim stopę.

Domowe sposoby mogą złagodzić ból związany z wrastającym paznokciem. Niektórzy uważają, że moczenie palca w ciepłej wodzie z dodatkiem soli Epsom lub łagodnego detergentu pomoże złagodzić ból. Inni eksperci zalecają umieszczenie kawałka mokrej bawełny między paznokciem a skórą, aby podnieść paznokieć, dopóki nie wyrośnie. Bawełna powinna być zmieniana codziennie, aby uniknąć wzrostu bakterii. Jeśli wrastający paznokieć jest zbyt bolesny lub podrażniony, aby go leczyć, należy skonsultować się z lekarzem.

Inną częstą przyczyną wrastającego paznokcia u nóg jest jego niewłaściwe przycinanie. Zbyt krótkie przycięcie paznokcia może spowodować, że skóra zafałduje się na paznokciu i powstanie wrastającego paznokcia. Następnie, gdy paznokieć rośnie, może przebić się przez skórę i wejść do tkanki miękkiej. Ważne jest, aby w razie zauważenia jakichkolwiek oznak lub symptomów udać się do podologa.

Wrastający paznokieć powoduje złamania kości

Istnieją dwa rodzaje infekcji wrastających paznokci: grzybicze i bakteryjne. Infekcje bakteryjne mogą być bardziej poważne i wymagają pomocy medycznej. Szczególnie niebezpieczne są zakażenia gronkowcem złocistym (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus). Mogą one rozprzestrzeniać się do kości, co wymaga wielotygodniowego leczenia antybiotykami dożylnymi, a w ciężkich przypadkach – operacji.

Do innych częstych przyczyn wrastania paznokci u stóp należą: zatkane lub przycięte paznokcie, uraz spowodowany upadkiem przedmiotu na palec u nogi oraz noszenie źle dopasowanego obuwia. Czasami wrastające paznokcie u nóg mogą być spowodowane czynnikami dziedzicznymi lub niewłaściwym dopasowaniem obuwia. Jednak najczęstszą przyczyną wrastających paznokci jest obcinanie paznokci i noszenie butów z wrastającymi paznokciami.

Inne wpisy:  Jak przyspieszyć wzrost paznokci

Cukrzyca, choroba tętnic obwodowych i wrastający paznokieć mogą wpływać na przepływ krwi do stopy. Chorzy na cukrzycę są szczególnie narażeni na powikłania, ponieważ ich stopy są bardziej podatne na infekcje. Ponadto pacjenci z wrastającymi paznokciami są bardziej narażeni na infekcje. Nieleczony wrastający paznokieć może prowadzić do zakażenia kości i znacznego bólu. Na szczęście istnieje kilka prostych, niechirurgicznych sposobów leczenia wrastających paznokci.

Nić dentystyczna może być również użyta do leczenia wrastającego paznokcia. W tej technice bawełniany knot umieszcza się pod wrastającym paznokciem, aby oddzielić go od łożyska. Warto zauważyć, że technika ta jest nieinwazyjna i może być wykonywana bez użycia znieczulenia miejscowego. Do kauteryzacji tkanki ziarninowej można użyć nie tylko opakowania z knota bawełnianego, ale również nici dentystycznej. Azotan srebra zabarwi również paznokieć.

Bandażowanie rozdartego paznokcia

Pierwszym krokiem w bandażowaniu rozdartego paznokcia jest oczyszczenie rany. Opłucz dokładnie to miejsce, a następnie delikatnie je osusz. Nie należy trzeć rany, gdyż może to spowodować dalsze krwawienie. Nałóż na ranę trochę maści, aby zapobiec przyklejaniu się bandaża. Dokładnie nałóż opatrunek, a następnie zmieniaj go codziennie. W ten sposób opatrunek będzie bezpieczny.

Rozdarty paznokieć u nogi może być dość bolesny, zwłaszcza jeśli paznokieć jest zbyt długi, aby go przyciąć. Zazwyczaj jednak można leczyć ten problem w domu z pomocą cążek do paznokci. Czysta para obcinaczek może być użyta do delikatnego przycięcia paznokcia. Obcinacze powinny być trzymane blisko przyczepionej części paznokcia, aby uniknąć skaleczenia skóry. Jeśli nie chcesz obcinać paznokcia, możesz spróbować zamoczyć palec w zimnej wodzie, aby zmniejszyć ból.

W niektórych przypadkach możesz spróbować zastosować środek nawilżający na to miejsce przed zabandażowaniem go. W ciężkich przypadkach lekarz weterynarii może zalecić antybiotyki i zabandażować ranę, aby zapobiec infekcji. W tym czasie ważne jest, aby nie przycinać nowego paznokcia, ponieważ może to spowodować dalsze uszkodzenia. Jeśli jednak nie możesz sobie pozwolić na wizytę u weterynarza, możesz samodzielnie zabandażować paznokieć.

W najczęstszych przypadkach ważna jest wizyta u lekarza. Będzie on mógł znieczulić to miejsce, opatrzyć paznokieć i usunąć krew, która znajduje się pod paznokciem. Jeśli masz złamany paznokieć, może być konieczne uzyskanie recepty na antybiotyki. Może być również przepisany zastrzyk wzmacniający przeciw tężcowi. Lekarz zaleci także wykonanie zdjęcia rentgenowskiego i przepisze antybiotyk na uraz. Jeśli krwawienie nie zostanie zatrzymane po 15 minutach, ważne jest, aby uzyskać natychmiastową pomoc medyczną.

Inne wpisy:  Niebieski paznokieć - dlaczego tak się dzieje?

Leczenie rozdartego paznokcia u nogi

Rozdarty paznokieć u nogi może być bolesnym doświadczeniem. Może skutkować rozdarciem paznokcia z dala od łożyska, lub możesz stracić cały paznokieć. Na szczęście wiele z tych urazów paznokci można leczyć w domu. Odpowiednie czyszczenie i pielęgnacja pomogą zapobiec nawrotom tego stanu. Postępowanie zgodnie z odpowiednimi krokami może pomóc zmniejszyć obrzęk i ból oraz przywrócić integralność paznokcia.

Pierwszym krokiem w leczeniu rozdartego paznokcia u nogi jest moczenie palca u nogi w zimnej wodzie przez 20 minut. Pozwoli to na zmniejszenie bólu. Następnie nałóż na skaleczenie maść z antybiotykiem, która nie wymaga recepty. Po zastosowaniu maści należy przykryć ranę czystym bandażem i w razie potrzeby powtarzać codziennie. Paznokieć również powinien być zabandażowany.

Jeśli łożysko paznokcia jest podrażnione przez powtarzające się urazy, paznokieć może się podnieść lub odbarwić, powodując pojawienie się krwi pod paznokciem. Taki stan nazywany jest krwiakiem podpaznokciowym. Czasami paznokieć ulega przypadkowemu rozdarciu lub rozszczepieniu. Drzazga może również dostać się pod paznokieć i spowodować jego rozszczepienie. Paznokieć zwykle odrasta w ciągu kilku miesięcy, ale ważne jest, aby chronić go podczas noszenia butów.

W niektórych przypadkach infekcje bakteryjne tkanki miękkiej mogą zainfekować znajdującą się pod nią kość. W takich przypadkach leczenie może obejmować dożylne podawanie antybiotyków i częściową amputację. Robi się to, aby zatrzymać rozprzestrzenianie się infekcji. Czas rekonwalescencji rozdartego paznokcia u nogi wynosi około sześciu do osiemnastu miesięcy. Należy jednak unikać narażania palca na wszelkie inne urazy, w tym drzazgi lub paznokcie, ponieważ może to spowodować zakażenie bakteryjne.